Min resa i det arbetslösa Sverige


Den 14 juli i år fick jag spraken från mitt jobb.
Jag hade varit där i 2 veckor, och sättet jag fick gå må hända var okej på pappret, men aldrig i praktiken.
Det ska krävas mycket innan jag tappar respekten för någon, men här var det lättare sagt än gjort.

Dagen efter var jag direkt inne på arbetsförmedlingen för att anmäla mig som arbetslös.
Inga problem. Allt förflöt smidigt.

A-kassan hade jag ju inte tidigare varit medlem i. Men efter att jag bussat Kjell på dem, så lyckades han på något sätt få mig medlem och godkänd för ersättning omgående.

Men där började den ständiga efterfrågan på kompletteringsbrev.


När man blev medlem i a-kassan sa dem inget om att de ville ha anställningsbevis.
Men snart kom det ett brev om just det.
De ville baserat mitt medlemskap på en anställning.

Lätt, det var ju Posten jag jobba längst på.
Så dem papprerna fick dem.

Men då fick jag ett brev till där de ville ha papper från samtliga arbetsgivare.
Så jag fick samlat ihopa allt och skickade iväg.

Under tiden dök det upp kassakort som jag oxå fyllde i och skickade in.

Sedan kom ett brev till. De ville ha kompleteringsuppgifter om varför jag fick sparken på min senaste anställning, samt hur många timmar jag arbetat mellan 1-18 juli hos en viss arbetsgivare.


Under den här tiden har jag haft ett möte med dels min handläggare på arbetsförmedlingen, och dels ett möte med en jobbcoach.

Hos båda har jag visat intresse för arbetspraktik.

Handläggaren konstaterade att jag var inte över 25 år, och ingick inte heller i "jobbgarantin för ungdomar", för så länge hade jag inte varit arbetslös. Undra hur länge man behöver vara det innan man ingår?
I vilket fall så kunde hon inte göra något för mig och min önskan till praktik.

Innan jag hade mötet med jobbcoachen hade jag ju fixat med en praktik själv. Dock obetald. Så vid mötet talade jag om just det, och frågade vad HAN kunde göra för att hjälpa mig. Kunde han fixa praktik på något annat sätt än vad arbetsförmedlingen kunde göra? Jodå..praktik kunde jag naturligvis få.

Men först ville han ha ytterliggare ha ett möte med mig.

MEN HALLÅ!! Nu har jag tom fixat praktiken själv..jag vill bara att du hjälper mig fixa rätt papper så att jag får ersättning för det! För fan!
Nej, förstår ni. För eftersom jag redan fixat något så hade jag ju så att säga fått hälften gratis.
Dvs, att jag visste ju egentligen inte riktigt vad jag ville göra med mitt liv.

Utan det skulle jag tänka på tills nästa möte och skriva ner en 2 min presentation om detta.

FORTFARANDE HALLÅ!!? Jag vet ju vad jag vill, annars hade jag ju inte skaffat mig en egen praktikplats! Det är inom detta område jag vill jobba, och får nu chansen. Men behöver ju ha lön för mödan, eller?!


Näpp..skriv din presentation så har vi ett nytt möte i nästa vecka.


*arghgrergahhgeae*

Men sedan fick vi ju kontakt med den underbart vänliga kvinnan på arbetsförmedlingen som helt utan problem fixar praktiken åt mig..betalt o allt.
Och hon förstod t.o.m min situation med a-kassan, och hade därför skynda på processen lite så att pengarna började rulla in lite fortare.
Toppen!!

Hur går det då med a-kassan och skickandes av papper och brev kors o tvärs?
Just nu har jag en mailkonversation med en kvinna som arbetar där, efter att ett av mina ifyllda kassakort kom tillbaka, men önskan om att fylla i dem, signera och skicka in.
Eh? Dem är ju redan ifyllda?

Jaha, nej..det var ju så att arbetet jag hade i somras var heltid, men arbetsgivaren gav långt ifrån tillräckligt med arbetspass, och jag jobbade inte heller måndag-fredag, utan det hoppade runt lite på veckodagarna. Det fanns egentligen ingen logik.

A-kassan vill då ha reda på om de dagarna mitt i veckan som jag inte redovisat var dagar jag var arbetslös.

NEJ, men jag hade ett sådant schema!

Hur var din sysselsättningsgrad?

HELTID!

 

AAAAAAARRRRGH!!!!!

Helvetes jävla skit systemshelvete vi har i det här jävla landet!!!

 

Resa slut.


Kommentarer
Postat av: Marie

I konw the feeling! Är själv inne i karusellen och snurrar... Suck!

2009-10-16 @ 18:58:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0