Hundar i rastgård

I förmiddags satte lilla Indy igång att skälla för glatta livet ute i hundgården.
Anledning: förbipasserade sällskap med hund.

Jag ställde mig i trädgården för att ryta till på Indy så hon gav fan i att skälla EFTER att dem gått förbi.
Överhörde då diskussionen som sällskapet hade när dem gick förbi.
Hon, framförallt, beklagade sig över de stackars hundarnas situation, "man borde inte få ha hundar så, får man verkligen det?".

Dem stannade t.o.m längre bort i skogsbrynet och vände sig om för att studera hundgården.

Jag förstår att för utomstående utan kunskap så verkar hela upplägget för hundarna vara en typ av vanvård. Och ja, hade hundarna varit sällskapshundar, familjehundar så hade dem nog mått dåligt i hundgården.
Men dessa hundar är jakthundar! Det gör dem inte mindre älskvärda, det betyder inte att dem inte får samma kärlek, omvårdnad eller omsorg som familjehundarna som är inomhus.

Men dessa hundar är oftast födda och uppvuxna i en rastgård, dem känner inte till något annat och dem är lyckliga och välmående hundar ändå.
Dem skulle snarare må dåligt och bli stressade inne i ett hus, ett hem. 

Dem får minst 30 min promenad i samband med utfodringen på morgonen, sen får dem en kort kissepaus vid 16tiden, och senare på kvällen en lång promenad på minst 1 timme, ibland 2. 
Inne i hundgården har dem ett krypin där dem sover med ständigt färskt vatten. De har en upphöjd del i hundgården att lägga sig på, och soliga och skuggia områden på rastplatsen. 

Vi har tre hundar, varav två står i hundgården dygnet runt, året om. Till sommaren kommer en liten valp. Han kommer att få sova inne på nätterna, men kommer att få lära sig att stå i hundgården på dagarna. 

Skulle du passera en hundgård och det står en hund och skäller där inne, så är det bara glad och nyfiken på vem du är. Sålänge hunden inte gör utfall mot gallret så är det inget fel, och hunden är inte aggressiv. 
Att den skäller när du kommer med din hund, är för att din hund inkräktar på deras revir. 

Men skulle jag möta er på en cykelväg, med hundarna i koppel så skulle inte mina hundar bry sig det minsta, dem fortsätter bara rakt fram.  

Även om våra hundar bor i hundgård, så är dem välmående, glada och lyckliga hundar som älskar sin tillvaro.


Tror ni inte mig och vill ha lagen på er sida?
Spana in Jordbruksverkets bestämmelser över hur man sköter sin hund på rätt sätt.


                                   

Våra fantastiska gårdshundar, Cilla & Indy.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0