Konsten att välja rätt kassa i mataffären...

Du finner dig själv ståendes i impulsköpens Mecka. Försöker tänka på morötter, brysselkål och havregrynsgröt medans din blick scannar chokaldkakor och smågodis i färgglada lockande påsar och förpackningar.
I gångarna och hyllorna precis innan utgången, och kassorna, det är där du står.

Det är fredag eftermiddag, eller för den delen kanske måndag?


Framför dig har du två kassor.
I den ena är det en man som inväntar kassörskan på att få betala, efter honom står det ett par med en överfull vagn, i full färd med att lägga upp varorna på bandet.

I den andra står det tre personer, med varsin korg och ett fåtal varor, säg 7 st.

Vilken kassa ska du välja?
Du vill ju helst bara komma ut härifrån. Hem, jag vill hem!


Då ska du veta detta.

Även om de tre personerna har få varor så tar det i snitt 10-15 sek per vara att passera kassörskan, samt 30-37 sek per kund att betala. 

37 sek x 3 pers = 112 sek
7 varor x 3 pers = 21 st 
21 varor x 15sek = 315 sek
= 427 sek ~ 7,11 min


Att då välja den första kassan, med det storhandlande paret sparar dig tid.  

37 sek x 1 kund = 37 sek
20 varor x 15 sek = 300 sek
= 337 sek ~ 5,6 min


Ser ni?!
Det är helt otroligt!!!


Bra att veta... 



Kommentarer
Postat av: Lotta

Helt fantastisk uträkning!! =) Kommer användas nästa gång jag står i kön på Willys!

2010-01-18 @ 19:20:32
Postat av: systeryster

yes sladdisa har talat. Det här berättar hon för mig i kassakön och hon fick rätt......

2010-01-18 @ 20:56:46
Postat av: Vivi

Du har så rätt! Men varför har man så svårt med att vänta..?! Är det egot som är stort, rädsla att missa ngt eller bör man köpa tålamod på burk? Min älskade man pratar ofta om detta och hans tålamod är noll, jag menar verkligen NOLL. Då säger jag: se det som egentid. Detsamma gäller när man sitter i ngn mega-lång-till-afrika-bilkö. Koppla av, tillåt dig tid till lite reflektion. Njut av nuet!

2010-01-18 @ 21:00:49
Postat av: Evelina

Eller så väljer man min kassa så går det alltid snabbt ;)



Jag har kvar min lgh i Kalmar till den sista februari så jag har inte flyttat officiellt än, men jag är tillbaka i FBG redan nu. Har fått ett tillfälligt jobb som jag börjar på onsdag som jag i alla fall har till den sista mars, så ett litet tag blir jag kvar här sen får vi se =D

2010-01-18 @ 21:32:07
URL: http://knutthebear.blogg.se/
Postat av: Tilda

Du är så klok kära vän!

2010-01-25 @ 17:20:17
URL: http://tilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0