Falsk marknadsföring

Ren el, eller grön el.
Missförstå mig rätt. Det är kanonbra att man kan göra ett aktivt val i att välja elbolag som stödjer vind-, vatten- och vågkraft, sk grön el.
Men reklamen är så missledande.

Elen som kommer ur dina uttag är inte öronmärkt från vind-, vatten- eller vågkraftverk. Den är "uppblandad" med "ful-el" från Polen. Gas-, kol- och även våran svenska kärnkraft.

Falkenberg som kommun påstår sig vara Sveriges grönaste kommun vad gäller el. Vi har ju en hel drös med vindkraftverk, men den elen hamnar lika mycket hos Börje i Boden som hos mig som bor knappa kilometern från närmsta vindkraftverk.

Har du valt ett annat elbolag som inte ligger i Halland, tror du då att dem gör en special kabel som går hem till dig så att du specifikt får den gröna el som deras vind-, vatten- eller vågkraftverk producerar?

Som sagt! Missförstå mig rätt. Jag tycker att det är überbra att det finns alternativ att stödja!! Det jag blir så lack på är den missvisande och felaktiga marknadsföring dem bedriver.


Välj grön el! Men tro inte att den elen du brukar i ditt hem är lika grön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0