Skrivtolk

Ibland händer det att jag ger mig ut på tolkuppdrag, som frilansande skrivtolk för hörselskadade.

Dvs, att jag fungerar som ett verktyg mellan brukaren (den som hör dåligt) och exempelvis en föreläsare eller deltagare på ett styrelsemöte.
Jag skriver det som sägs i samma takt som det sägs, så brukaren kan läsa det på en skärm eller på en stor projektorduk.

Det kan vara varierande saker man får tolk. Resor, föreningsmöten, förläsningar, vinprovningar m.m.
Man träffar massor av människor och ibland hinner man lära sig ett och annat.

Igår var jag iväg och tolkade.
Jag tog med mig Martina, för att se om hon skulle kunna vara intresserad.
Dessvärre tror jag hon blev lite avskräckt, för tolkningen var ganska speciell och det gick fort mellan parterna som pratade. Då gäller det att vara med!

Men hon får följa med imorgon oxå för att se en annan typ av tolkning, så hon kanske ändrar lite uppfattning.


Jag tycker jobbet är kul eftersom det är socialt och sällan på samma plats. Ibland krävs en del förberedning för att "läsa in sig" på ämnet eller föreläsningen, men man lär sig alltid något nytt.

 





Kommentarer
Postat av: Andrea Johansson

Hej! Jag är jätteintresserad av yrket skrivtolk och skulle uppskatta otroligt mycket om jag kunde få maila dig lite frågor. Nu har du min mail så skulle detta va ok så kan du bara få maila och meddela det. Jag skulle vara jättetacksam! Ha de bra.



Andrea

2010-09-02 @ 17:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0