Pepparkaka alá muffin

Egentligen är detta ett recept på Björnkaka, eller Kardemummakaka som den också kallas. Men jag tänkte att den skulle nog funka lika bra i muffinsform som i hålform. Inte sant?
Det enda jag gjort är att sänka tiden i ugnen ganska dramatiskt. Men har kvar samma värme.

Dessa godingar tänker jag toppa med en ädelostkräm som jag ännu inte vispat ihop. Men som kommer att bestå av ädelost(såklart) och phiadelphiaost. Kanske en gnutta florsocker. Får höfta fram bra konsistens och smak.

Recept kommer här till 24 normala muffins:

Börja med att ugnen på 200 grader.

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma
1½ dl mjölk
  1. Smält smöret.
  2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
  3. Blanda de torra ingredienserna.
  4. Vänd ner i smeten.
  5. Rör i mjölk och smält smör.
  6. Fyll muffinsformar 2/3 upp.
  7. Grädda i 11-13 min beroende på ugn.
Toppa sedan med ädelostkrämen o servera till glögg eller julmust! Mmm...

Jag lovar att tomten blir glad! ^^

Kommentarer
Postat av: Jon

Sååååååååååååå goda älskling.

2010-11-30 @ 14:45:16
Postat av: ib.hennigson@telia.

2010-12-06 @ 20:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0