Tomater och grön peppar



Mina tomatplanter har skjutit i höjden, så jag tog tillfället i akt och satte om de i nya fina krukor. Jag började med att plocka bort bladen längst ner på stjälken och fyllde sedan upp jord till nästa bladpar. 



Jag satte mina i lerkrukor med lecakulor i botten för bra dränering. Tänk på att blötlägga lecakulorna innan så de inte börja med att suga åt sig all fukt i jorden.



Om jag minns rätt, så är plantan till vänster en vanlig svensk busktomat. Plantan till höger däremot är thailändsk, och det ska bli spännande och få smaka frukten på den senare. Thailändska tomater är lite plommonformade och rosa i skal och kött, men de är mycket smakrika!



I min iver passade jag även på att plantera om min gröna peppar, också de från Thailand. 

Alla fick hedersplatsen att stå på spiselkransen och växa till sig. Där står de ljust, högt och varmt men inte i direkt solljus. Jag väntar lite med att vattna igenom krukorna tills de har satt sig i sin nya jord.




Kommentarer
Postat av: Mathilda

Tjusigt. Vet du när man kan ta ut tomatplantorna på balkongen? Det är för kallt på nätterna nu skulle jag tro.

2011-04-11 @ 15:13:38
URL: http://dranering-gavle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0